Raser mot reklametårn

Foto Luca Kleve-Ruud Det er en skandale at byråden ennå ikke har klart å fjerne reklametårnene og legge fram en helhetlig reklameplan, mener Erling Fossen. 

Raser mot reklametårn

Halvannet år etter at bystyret vedtok at de skulle fjernes, står reklametårnene fortsatt og lyser i Oslo sentrum. Og den varslede reklameplanen er fortsatt til behandling. ? En skandale, mener Erling Fossen.

Av Anders Sundnes Løvlie
Publisert  12.04.2007 - 04:00

August 2005: I løpet av en helg setter Hafslund opp 41 fire og en halv meter høye reklametårn i Oslo sentrum. Avtalen mellom Hafslund og JCDecaux er inngått uten at den har blitt behandlet av verken byrådet eller bystyret, og får kraftig kritikk. 26. oktober slår bystyret tilbake, og vedtar at tårnene må fjernes.

April 2007: Reklametårnene står fortsatt, og ingen kan si om eller når de faktisk forsvinner. Og den overordnede skilt- og reklameplanen for Oslo, som skulle legges fram i fjor vår, har ingen sett noe til.

? At kommunen ennå ikke har fått på plass Skilt- og reklameplanen for Oslo er rett og slett en skandale, mener Erling Fossen, leder for Oslo Byaksjon.

Tar seg til rette

Fossen understreker at han ikke er en av dem som mener at all reklame er forsøpling, og han mener samarbeid mellom offentlige og private aktører er en bra ting.

? Men kommunen har vært dårlige til å forhandle med de private aktørene. Bystyret er råttent. De vet ikke hva de vil, og dermed blir det lett for de kommersielle aktørene å ta seg til rette, hevder Fossen.

Han peker spesielt på reklametårnene, som ble vedtatt fjernet av et flertall i bystyret for halvannet år siden.

? Byens folkevalgte gjør et vedtak, og så får det ingen konsekvenser. Da blir man ikke tatt på alvor blant de man forhandler med. Tårnene må vekk, rett og slett. Da vil man også få respekt blant de private aktørene, mener Fossen.

? Kommunen må være en krevende kunde, og de må skaffe seg bedre kompetanse på denne typen samarbeid.

Forhandler med seg selv

Merete Agerbak-Jensen, som er byråd for byutvikling og har ansvar for å gjennomføre bystyrets vedtak om fjerning av reklametårnene, ber om forståelse for at arbeidet tar lang tid.

? Vi har tatt kontakt og etablert forhandlinger med Hafslund, og disse forhandlingene pågår fortsatt. Derfor kan jeg ikke si så mye mer om forhandlingene, unntatt at formålet er å få fjernet reklamen. Dette er kompliserte forhandlinger.

Det har imidlertid Håkon Wium Lie ikke så stor forståelse for. Han er leder for aksjonen stans! no, som arbeider for å få fjernet reklametårnene, og peker på at Oslo kommune eier mer enn 50 prosent av aksjene i Hafslund.

? Det er kommunen som forhandler med seg selv, og det er ikke komplisert. Tårnene ble satt opp i løpet av to døgn, og det burde ikke ta lengre tid å ta dem ned igjen ? hvis det var politisk vilje til det. Men det virker som om Hafslund er svært komfortable med dagens løsning, og byråden legger ikke noe press på dem, mener Wium Lie.

Forsinket reklameplan

Byråd Merete Agerbak-Jensen kan heller ikke si noe om når den langsiktige reklameplanen for Oslo vil være klar. Planen var varslet allerede i september 2004, og skulle bidra til å rydde opp i det uklare regelverket for reklame i byrommet i Oslo. Planen skulle ha vært lagt fram for bystyret i fjor vår, men et år senere er planen fortsatt til behandling hos byråden.

? Jeg kan ikke si akkurat når vi kommer til å legge fram denne planen, men jeg tror ikke det skal bli så veldig lenge til.

? Blir det før eller etter kommunevalget i september?

? Det kan jeg ikke si sikkert. Men jeg vil kanskje anta at det kan bli før valget, slik det ser ut nå.

Det er SVs representant i byutviklingskomiteen, Akhtar Chaudhry, ikke fornøyd med.

? Disse sakene har byrådet sittet på altfor lenge. Vi har valgt å gi byråden tid til å behandle saken grundig, fordi vi er ute etter kvalitet i behandlingen. Men nå må planen komme. Og når den kommer vil vi ta opp hele reklamesituasjonen i Oslo, sier Chaudry.

Han peker på at bystyret har gjort vedtak om at tårnene skal fjernes, og føler seg veldig trygg på at han har et flertall i bystyret bak seg.

? Dette er den andre byråden som forhandler med Hafslund om fjerning av tårnene. Her ligger et klart vedtak som skal gjennomføres, det er ikke tvil engang. Tålmodigheten i bystyret er i ferd med å ta slutt, sier Chaudry, og varsler at reklameplanen kan bli en viktig sak for SV i valgkampen


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5391419