Reklameforbud på ville veier

AftenAften 27.1

Hvorfor vil bystyret at sentrum skal se ut som gågata i LIllehammer?

av Erling Fossen, Oslo Byaksjon

Etter all sannsynlighet kommer bystyret til å vedta forbud mot takreklame (!) over hele Oslo. Den lyse ideen har de fått etter at Sao Paulo innførte fullt reklameforbud over hele byen fra 1. januar. Det er forståelig at Sao Paulo, som så ut som en white trash-utgave av Times Square, følte behov for å rydde opp i reklamekaoset, men hvorfor dette besynderlige forbudet om å kun fjerne takreklamen i en by, der takreklamene er så få at Osloborgere kan navnet på alle?


Å lage en plan for hvem som får henge opp hva i byrommet er bra, slik at ingen kommersielle aktører tar seg til rette og forsøpler det offentlige rom. Å annonsere i byrommet er attraktivt, og muligheten for det bør være regulert slik at også ikke-kommersielle aktører får muligheten. Rådhuset har i mange år prøvd å lage en skilt- og reklameplan uten å lykkes. Det osloske problem er at vi ikke klarer å differensiere slik at vi oppnår et reellt mangfold, verken når det gjelder reklame eller bygningstypologier eller åpningstider for den saks skyld. Dermed ender de fleste planene opp med stupide forbud (ikke takreklame, kortere åpningstider, nei til nattmat, makshøyder på bygninger) som i praksis skaper en enda mer enformig by. Riktignok legger Høyrebyrådets forslag til skilt- og reklameplan opp til en slik differensiering av soner i byen, men når de store kommersielle aktørene som J.C Decaux og Clear Channel slipper unna slik at det åpnes for reklame også i boligstrøk, reduseres denne differensieringen til en vits.


Hvordan bør en reklameplan se ut? Skal det bli et reellt mangfold bør annonseringen i byrommene gå fra null (rene boligstrøk) via dempet (bydelssentra) til massivt (utvalgte deler av sentrumskjernen f.eks. rundt Jernbanetorget). Neonbelysning kan være et verdifullt element når enkelte strøk skal gis sentrumskarakter.

Når neonjungelen på Times Square er en av verdens mest besøkte turistattraksjoner, er det et bevis for at neonbelysning også har potensiale til å være en urban attraksjon som nettopp forsterker intensiteten og den positive opplevelsen av å være i et byrom. Noen steder i byen må du også få lov til å utsette sansene for intense visuelle opplevelser. Folk dras alltid til steder der det er lys og bevegelse. Oslos problem er ikke at vi har for mye takreklame i sentrum, men at det er for mørkt store deler av året. Framfor et forbud, hvorfor ikke helle starte med å utvikle takreklamer av Freia-format på utvalgte steder i byen?


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/7207349