Hvit Vinter

Hvit Vinter
2007-02-21
Stoisk ro, urbanisering og teknologisk innovasjon er det Norge trenger for at vi fortsatt skal få hvit vinter, sier Erling Fossen i dette debattinnlegget i Aften.

Slutt å syte og bruk hodet
Aftenposten Aften 20.02.2007

Stoisk ro. Urbanisering og teknologisk innovasjon er det Norge trenger for at vi fortsatt skal få hvit vinter.

På mine regelmessige turer fra nord til sør i Nordmarka denne vinteren kjøper jeg alltid en vaffel på Sandvikhytta ved Katnosa gård. Bak disken står Arne Krogsæter, en furet, værbitt skogens mann av den gamle sorten. Praten handler mye om været. Den ene uken er det spørsmål fra engstelige turgåere om det er så lite snø at han anbefaler å ta av seg skiene i nedkjøringen til Sandungen. Neste helg er det strålende vintervær, og alle hjerter fryder seg.

Men vår furete, værbitte mann bak disken blir amper hver gang noen klager over mangel på snø. Hadde folk vært litt mer oppfinnsomme og gått fra vest til øst eller omvendt i Nordmarka fremfor å havne nærmest midt inne i Oslo-gryta, er det nesten alltid snø. Moralen hans er enkel. Været får du ikke gjort noen ting med på kort sikt, derfor tvinges du til litt mer oppfinnsomhet hver gang mildværet slår inn og ødelegger for blå swix-føret.

Lærdom nummer en er derfor: Slutt å syte og bruk hue når du får lyst til å spenne på deg skiene.

Urbanisering

Da Vestlandsforskning i 2002 sammenlignet de økologiske fotavtrykkene til byer og steder i Norge, fant de til sin store ergrelse ut at Oslo-borgerens fotavtrykk lå 17 prosent under landsgjennomsnittet. Dette til tross for at antall flyreiser ble tatt i regnskapet selv om den eksplosive økningen i antall flyreiser de siste årene skyldes liberaliseringen av luftrommet, og ikke at folk flytter til byen. Årsaken til at Oslo er bærekraftig sammenlignet med andre norske kommuner ligger i tettheten.

Som eneste by i Norge muliggjør tettheten en skikkelig infrastruktur for kollektivtransport. I motsetning til i resten av Norge der standardboligen er en Block Watne-enebolig, bor det store flertallet av Oslos befolkning i blokk eller bygård. Dermed sparer vi både skog og fyringsutgifter. Bygårdene varmer hverandre. For det tredje muliggjør tettheten et godt utbygd fjernvarmeanlegg og effektive gjenbruksstasjoner.

Konklusjonen er entydig: Tetthet gir bærekraft.

Teknologiske innovasjoner

Eksplosjonen i antall flyreiser får forsker Cato Aall i Vestlandsforskning til å utdele røde kort til Oslo-folk. Løsningen er ikke at folk flyr mindre, men at flyene forurenser mindre. I forhold til bilsektoren er det foreløpig for lite innovasjon når det for eksempel gjelder drivstoff og motorer i flybransjen. Det er derfor ikke lønnsomt å være teknologisk innovativ i forhold til utslipp.

Men den dagen alle flyene bruker hydrogenbrenselscelle, er også utslippene en saga blott. Har vi et forskningsklima som er villig til å ta disse store skrittene? Problemet med den rødgrønne regjeringen er deres kunnskapsvegring.

Kunnskapsminister Djupedal la frem et budsjett der han barberte alle forskningsbudsjettene.

Energiminister Enoksen er mest opptatt av pelletsovner.

Og finansminister Halvorsen la frem et statsbudsjett der flexifuelbiler som kan gå på både bensin og 85 prosent bioetanol blir skattet som bensinbiler og gikk i gjennomsnitt opp med kr. 60 000,-.

Hvis nordmannen bruker sin stoiske ro til å akseptere det hun ikke kan gjøre noe med, mot til å endre det som kan endres, og forstand til å skille disse to, er det fortsatt håp om en hvit vinter.

Erling Fossen, Oslo Byaksjon

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/4340585