Typisk Bøhler og være norsk

Denne sto i Aften 23.04

Typisk Bøhler å være norsk

Valgkamp. Oslo Aps Jan Bøhler har startet valgkampen med visjoner om å
gjøre Oslo om til Wall Street. Dette skal gjøres ved å hente de rundt
300 fondsmeglerne som forvalter Statens Petroleumsfond fra London til
Oslo.

Det er oppsiktsvekkende tatt i betraktning av at Bøhler ved sist valg
sto i spissen for utrenskningen i Oslo Ap av dem som foraktfullt ble
kalt blåruss og vestkantsdirektører. Det rammet selv Groruddalens
dronning Siri Bjerke, fordi hun hadde tatt seg den frihet å være
direktør i NHO-systemet noen år.

Blåruss er bra for byen, bare de ikke melder seg inn i Ap. Jeg regner
med at Bøhler ser for seg et Wall Street uten prangende høyhus også,
siden Oslo Ap er mot høyhus. Aller helst bør de vel flytte inn i
Selvaags terrasseblokker i Groruddalen, og selvfølgelig skal de ikke
tjene mer enn en vanlig industriarbeiderlønn.

Bøhler er den siste representant for en utdøende rase i Norge,
statskapitalistene. Ser man bort fra Bøhlers amerikanske lengsel (Oslo
skal bli Wall Street, Groruddalen skal bli Norges svar på Silicon
Valley osv.) hadde han minnet mistenkelig om Venezuelas president Hugo
Chavez. Det neste skrittet nå må være at Bøhler truer med å sende
soldater mot utenlandske selskaper i Nordsjøen.

Tidligere har Bøhler lansert ideen om et fond som bl.a. skal brukes
for å kjøpe opp døende norske industribedrifter for å hindre at
arbeidsfolk skal lære seg noe nytt. I næringspolitikken er det umulig å
skille Frp og Bøhler. Begge vil hindre globaliseringen av økonomien ved
at staten opptrer som grensevakt og bruker oljemilliardene som våpen
for å hindre fiendtlige raid.

I praksis betyr det at det allerede underutviklede norske næringslivet
blir redusert til sosialklienter som spør pengepusheren sin, staten, om
penger, fremfor å utvikle den nødvendige globale kompetansen. Det er
slutt med å sy puter under armene på bedriftene. Bøhler tar skrittet
fullt ut og gir de stakkars bedriftene de nye «Up and Go»-bleier hver
gang de skal ut i verden for å lære seg å gå.

Det spørs vel om Bøhlers interesse for blårussen kommer til å vare
mange timene etter valget i høst, men finansklyngen i Oslo har et
globalt potensial som kan utnyttes bedre.

Oslo Børs er viktigst i verden innenfor flere områder knyttet til
olje- og gassvirksomhet, oppdrettsnæring med mer. DnB NOR og Nordea er
størst i verden innenfor shipping. Å lage en komplett finansklynge som
klarer å bli verdensledende innenfor sine nisjer, samtidig som de
stimulerer de andre næringsklyngene i Oslo-regionen og Norge, er helt
avgjørende for den industrielle verdiskapningen her til lands.

Der bør fokuset være, ikke på hvorvidt noen personer burde sitte her
fremfor der.

Erling Fossen, Oslo Byaksjon


Frp-koden

Harald Eia og trøndernasjonalisten Magnus Marsdal går ut i Dagbladet og kritiserer kultureliten for at deres Frp-forakt gir Frp flere stemmer. Hvis man skal ta folket på alvor bør man vel heller ha som utgangspunkt at frpvelgere akkurat som andre velgere stemmer på det partiet de er mest enige med. Å tro at velgerne flokker seg rundt frp bare fordi Vetle Lid larsen er slem mot dem er rett og slett mongo. Jeg skulle likt å se herrene framvise noen kausalitet eller empiri på en så åndssvak hypotese..  

Raser mot reklametårn

Foto Luca Kleve-Ruud Det er en skandale at byråden ennå ikke har klart å fjerne reklametårnene og legge fram en helhetlig reklameplan, mener Erling Fossen. 

Raser mot reklametårn

Halvannet år etter at bystyret vedtok at de skulle fjernes, står reklametårnene fortsatt og lyser i Oslo sentrum. Og den varslede reklameplanen er fortsatt til behandling. ? En skandale, mener Erling Fossen.

Av Anders Sundnes Løvlie
Publisert  12.04.2007 - 04:00

August 2005: I løpet av en helg setter Hafslund opp 41 fire og en halv meter høye reklametårn i Oslo sentrum. Avtalen mellom Hafslund og JCDecaux er inngått uten at den har blitt behandlet av verken byrådet eller bystyret, og får kraftig kritikk. 26. oktober slår bystyret tilbake, og vedtar at tårnene må fjernes.

April 2007: Reklametårnene står fortsatt, og ingen kan si om eller når de faktisk forsvinner. Og den overordnede skilt- og reklameplanen for Oslo, som skulle legges fram i fjor vår, har ingen sett noe til.

? At kommunen ennå ikke har fått på plass Skilt- og reklameplanen for Oslo er rett og slett en skandale, mener Erling Fossen, leder for Oslo Byaksjon.

Tar seg til rette

Fossen understreker at han ikke er en av dem som mener at all reklame er forsøpling, og han mener samarbeid mellom offentlige og private aktører er en bra ting.

? Men kommunen har vært dårlige til å forhandle med de private aktørene. Bystyret er råttent. De vet ikke hva de vil, og dermed blir det lett for de kommersielle aktørene å ta seg til rette, hevder Fossen.

Han peker spesielt på reklametårnene, som ble vedtatt fjernet av et flertall i bystyret for halvannet år siden.

? Byens folkevalgte gjør et vedtak, og så får det ingen konsekvenser. Da blir man ikke tatt på alvor blant de man forhandler med. Tårnene må vekk, rett og slett. Da vil man også få respekt blant de private aktørene, mener Fossen.

? Kommunen må være en krevende kunde, og de må skaffe seg bedre kompetanse på denne typen samarbeid.

Forhandler med seg selv

Merete Agerbak-Jensen, som er byråd for byutvikling og har ansvar for å gjennomføre bystyrets vedtak om fjerning av reklametårnene, ber om forståelse for at arbeidet tar lang tid.

? Vi har tatt kontakt og etablert forhandlinger med Hafslund, og disse forhandlingene pågår fortsatt. Derfor kan jeg ikke si så mye mer om forhandlingene, unntatt at formålet er å få fjernet reklamen. Dette er kompliserte forhandlinger.

Det har imidlertid Håkon Wium Lie ikke så stor forståelse for. Han er leder for aksjonen stans! no, som arbeider for å få fjernet reklametårnene, og peker på at Oslo kommune eier mer enn 50 prosent av aksjene i Hafslund.

? Det er kommunen som forhandler med seg selv, og det er ikke komplisert. Tårnene ble satt opp i løpet av to døgn, og det burde ikke ta lengre tid å ta dem ned igjen ? hvis det var politisk vilje til det. Men det virker som om Hafslund er svært komfortable med dagens løsning, og byråden legger ikke noe press på dem, mener Wium Lie.

Forsinket reklameplan

Byråd Merete Agerbak-Jensen kan heller ikke si noe om når den langsiktige reklameplanen for Oslo vil være klar. Planen var varslet allerede i september 2004, og skulle bidra til å rydde opp i det uklare regelverket for reklame i byrommet i Oslo. Planen skulle ha vært lagt fram for bystyret i fjor vår, men et år senere er planen fortsatt til behandling hos byråden.

? Jeg kan ikke si akkurat når vi kommer til å legge fram denne planen, men jeg tror ikke det skal bli så veldig lenge til.

? Blir det før eller etter kommunevalget i september?

? Det kan jeg ikke si sikkert. Men jeg vil kanskje anta at det kan bli før valget, slik det ser ut nå.

Det er SVs representant i byutviklingskomiteen, Akhtar Chaudhry, ikke fornøyd med.

? Disse sakene har byrådet sittet på altfor lenge. Vi har valgt å gi byråden tid til å behandle saken grundig, fordi vi er ute etter kvalitet i behandlingen. Men nå må planen komme. Og når den kommer vil vi ta opp hele reklamesituasjonen i Oslo, sier Chaudry.

Han peker på at bystyret har gjort vedtak om at tårnene skal fjernes, og føler seg veldig trygg på at han har et flertall i bystyret bak seg.

? Dette er den andre byråden som forhandler med Hafslund om fjerning av tårnene. Her ligger et klart vedtak som skal gjennomføres, det er ikke tvil engang. Tålmodigheten i bystyret er i ferd med å ta slutt, sier Chaudry, og varsler at reklameplanen kan bli en viktig sak for SV i valgkampen


Oslo er verdens 26. beste by å bo i

Den årlige rangeringen foretatt av Mercer er litt bobbob. Byer som New York, London osv. er for "spicy" slik at expats (arbeidstakere som jobber utenfor landet de er født) heller drar til Geneve som er trygg og døll. Men at Oslo hopper opp fra 31. til 26. (bare slått av Osaka) er verdt en liten bajer. Det er særlig på klima vi skårer håpløst dårlig, men tror det er mer fordommene mot vårt klima (isbjørner i gaten) enn faktisk klima. Helsinki kommer på 5. plass totalt, og ikke fortell meg at klimaet er så mye bedre der? Vi skårer rimelig dårlig på recreation også, men det er også mer basert på fordommer tror jeg. Oslo markedsføres som den blågrønne byen; altså som en naturby, og ikke en kulturby. Dermed tror jeg mange av expatene som jobber i Oslo ikke får med seg kultur- og utelivet, men føler seg tvunget til å bruke naturen.