Ingen flere Seven Mix de Luca

Ingen flere Seven Mix de Luca
Aftenposten Aften 07.06.2006
Seksjon: Debatt Del: 1 Side: 27  
Oslo opplever en storkiosk-invasjon. Folk veier mer enn noen gang og spiser oftere ute. Derfor vrir de store daglivarekjedene Norgesgruppen gjennom Mix-konseptet og Reitan-gruppen gjennom Easy 24, 7-Eleven og Narvesen fokus bort fra dagligvarebutikker og over til det som populært kalles conveniencemarkedet; mat i farten tilpasset travelt byfolk.

Storkioskene popper opp som ekle meitemarker etter regnskyll, og Oslo er beleiret av over 200 storkiosker tilknyttet de største kjedene. Narvesen har over 100 kiosker, Mix har med de nye bykioskene som er under bygging over 60 utsalgssteder, 7-Eleven har over 50, mot slutten av dette året vil Deli de Luca nærme seg 30 og Easy 24 dipper snart ti.

Ekstra ille er det at menn med sterkere misunnelse enn kjønnsdrift bruker sentrum som sin private slagmark. Krigen mellom 7-Eleven og Deli de Luca og Narvesen og Mix er et sær-oslosk fenomen. Den foreløpig frittgående kjeden Deli de Luca (nå er den nettopp solgt til Norgesgruppen) ble startet i 2003 av fem tidligere 7-Elevensjefer, og krigen mot de gamle arbeidsgiverne skjer utelukkende i Oslo.

Da Fritt Ord eide den hederskronede bladkiosken Narvesen var dens misjon å spre det frie ord. Vekten lå på norske tidsskrifter, utenlandske magasiner og aviser. Nå har trønderne i Reitan-familien ødelagt hele Narvesens omdømme ved å bli de kanskje mest aggressive pølsepusherne i byen. At Norgesgruppens Mix-kjede har utvidet repertoaret fra sukkervarer til det samme conveniencemarkedet, har skapt en tilsvarende aggressiv kampsituasjon der Mix og Narvesen følger hverandre som dødelige skygger rundt hvert eneste gatehjørne.

Det samme øyeblikket en bedrift, butikk eller utested viser tegn til sykdom, rykker storkioskene inn som fete gribber og hakker ut øynene på bedriftene før liket er blitt kaldt. Det som før var et stort mangfold på gatenivå er nå fylt av storkiosker med ti varianter av den samme pølsa, eller ti varianter basert på gjærdeig for den litt finere. Ensrettingen av gatelivet kommer før eller senere til å bli det offentlige livets død.
Dessverre er det ingen passus i Plan- og bygningsloven som kan stoppe denne utviklingen. Ingen krav om at nye virksomheter skal bidra til å øke strøkets mangfold. Nye virksomheter burde ha hatt bevisbyrden på sin side: Hva er det vi bidrar med til strøkets gateliv? Storbyen Oslo er i ferd med å få småbyens enfoldige gateliv. Takket være trøndere og små menn som kriger om hvem som har størst pølsebrød og calzoner.

Taperne er innbyggerne i Oslo.
Erling Fossen, Oslo Byaksjon